• Home
  • Agenda 2019
  • Historie Naaldwijk dl.1
  • Historie Naaldwijk dl.2
  • De Naaldwijk vandaag
  • De kombuis
  • De Radiohut
  • Film galerij
  • Links
  • Historische foto's
  • De Dokkum Klasse
  • Vaartochten en reünies.
  • Zeemansverhalen
  • PVKM Varend Erfgoed
  • Sponsoren
  • Mijnendienst
  • Organisatie
  • Contacten
  • Inschrijven Vaartochten!
  • Waar ligt de Naaldwijk?
  • Word Donateur!
  • Privacyverklaring

Met dank aan:

00

Portret van een machinist

Er is een foto storing op deze site waardoor enkele foto's niet te zien zijn. Wij hopen dat spoedig op te lossen.

Rienk Ratsma: 


Rienk Ratsma in de machinekamer van de Naaldwijk

Rienk Ratsma, technisch adviseur van de "Prins Willem"scoutinggroep en tevens HWTK-er van de Naaldwijk, achtte tegen eind 2009 de tijd gekomen om dit werk neer te leggen. Hij heeft dit vanaf 1977, dus ruim 32 jaar, met plezier gedaan en kijkt met voldoening terug op deze tijd, die hij begon met het aanmelden van zijn zoon Jurjen bij de Prins Willem Zeeverkenners. Men huisde toen op de ex mijnenveger "Putten" .


De "Putten"

Als oud-scheepswerktuigkundige moest hij natuurlijk even in de machinekamer kijken om te ontdekken dat er niet veel meer was te redden nadat het schip een keer voor de kade was gezonken.
Toch was er genoeg technisch werk om zich óók maar aan te melden, want even daarna kwam de "Le Fougueux" ( een ex Frans patrouilleschip) de Putten vervangen.

 
De "Le Fougueux"


De "Le Fougueux" opweg naar Harwich 1995. Naast Rienk staat naast de toenmalige schipper van de verkenners André Konst.

Van sloopschip is dit schip met de hulp van de toenmalige en enthousiaste club "loodsen" tot varend schip opgewerkt, waarmee een groot aantal zee- en kampreizen is gemaakt. Nadat de Le Fougueux tenslotte wegens doorroesten toch ook te veel onderhoud ging vergen, dat niet in eigen beheer kon worden opgelost en verkocht ging worden, kwam de "Naaldwijk" uit de mottenballenvloot en zag Rienk zich opnieuw voor de uitdaging geplaatst om dit schip vaar klaar te maken.


De "Naaldwijk"

Na het eerste stuk varen, IJmuiden - Haarlem, liepen de motoren bij het eerste proefvaren in het volgende jaar geheel in de soep, door een  verborgen "gebrek". Met hulp van de "Rijkswerf" (nu Marinebedrijf ) en een enorme inzet van de eigen bemanning kon de Naaldwijk uiteindelijk behoorlijk en bedrijfszeker in de vaart worden gebracht. De website geeft daar in ruime mate informatie over.


Rienk geeft uitleg aan een belangstellende tijdens een Opendag.

De loopbaan van Rienk Ratsma:

Rienk Ratsma is zijn loopbaan begonnen bij de Koninklijke Rotterdamse Lloyd (KRL), heeft daar onder andere gevaren op de "Kota Baru" en de "Willem Ruys" op de laatste twee mailreizen naar Indonesië, dat was een veertiendaagse resi tussen Nederland en Indonesië. Daarna is Rienk overgestapt naar de Verenigde Scheepvaart Maatschappij (VNS), die over de wereld lijndiensten had, maar als thuishaven Rotterdam/Amsterdam.   


Tijdens de vaartochten dragen de machinisten witte overals. Rienk is hier aan het controleren.

Rienk heeft bij de VNS alle rangen tot Hoofdwerktuigkundige (HWTK) doorgelopen. "Aan wal"is hij hoofd technische dienst geweest bij het Academisch Ziekenhuis der Vrije Universiteit (nu VUMC). Daarnaast heeft hij tenslotte de nieuwbouw begeleid en in bedrijf gesteld van het Medisch Universieteits-complex in de Uithof te Utrecht. Na al dat "management-gedoe"zoals hij dat zegt, heeft hij het als een voorrecht beschouwd om ook de handen uit de mouwen te steken op de "Prins Willem"schepen. Hij wenst zijn opvolgers alle sterkte en succes om de schitterende ex-mijnenveger "Naaldwijk" in de vaart te houden. 


Ook hier voert hij een van de controles uit tijdens het varen.

Het bestuur van de Stichting Vrienden van de Naaldwijk bedankt Rienk Ratsma voor zijn jaren lange inzet. De gezellige tijd aan boord en wenst hem nog vele goede en gezonde jaren. Rienk Ratsma is benoemd tot "Ere-lid" van de Stichting Vrienden van de Naaldwijk en eren hem middels deze website.

Rienk bedankt voor dit interview.

Klik hier op Home en keer terug naar het hoofdmenu

 

 

Design en hosting door Typohosting